لیست اختراعات محمدرضا عرب يار محمدي
يكي از نقاط بسيار حساس و هدف¬هاي مهم در جنگهاي امروزي، فرودگاهها مي باشند. باندهاي پروازي بسيار آسيب پذير و حفاظت از آنها هم بسيار مشكل است. در حوزه دريا نيز به دليل اصطكاك زياد ميان شناورهاي و آب سرعت بر روي سطح دريا بسيار پايين است و اين موضوع باعث آسيب پذير بودن شناورهايي كه توان عملياتي پاييني دارند و از لحاظ تكنولوژي پايين هستند مي شود. در اين اختراع موضوعات و قابليتهاي مختلف مورد بررسي قرار گرفت. كه نتيجه آن طراحي و ساخت شناور عمود پرواز بدون نياز به باند پرواز و باقابليت حركت بر روي سطح آب با سرعت بالا شده است. اين اختراع مي تواند نيرو هاي پياده نظامي را بجاي هليكوپتر، هاوركرافت، هواپيما و حتي شناورها و در مقياس بسيار وسيع و بسيار سريع در مناطق مورد نظر پياده كند و به اين ترتيب به نيرو هاي پياده تحرك تاكتيكي بسيار زيادي ببخشد.
اختراع با عنوان «طراحي و ساخت بدنه توليد كننده حركت دوارني به حركت و رفت و برگشتي با منحني نقطه اي NEWTON» شامل چند زيرمجموعه مي باشد كه به شرح زير مي باشد: در طرح پيشنهادي كه براي اولين بار در جهان صورت گرفته براي به وجود آوردن توليد كننده حركت ديناميكي با سعي و خطاي فراوان و با كمك نرم افزار رياضيmatlab, maple و با كمك نرم افزار مدل سازي كتيا و ساليد ورك و همچنين با كمك نرم افزار مكانيكي ويژيال نسترن تحليل ديناميكي و رياضي صورت گرفته كه در نتيجه آن منحني نقطه اي با بيش از 2500 نقطه شكل گرفته كه اين منحني بهترين مسير براي بيشترين توليد نيرو مي باشد. آناليز هاي انجام شده توسط نرم افزارهاي ديناميكي و رياضي صورت گرفته و در نهايت با انجام محاسبات ديناميك پيشرفته اقدام به ساخت گرديد. زيرمجموعه ها تبديل كننده حركت دوراني به حركت خطي: يكي از عناصر مكانيكي كه به شدت روي راندمان و كاهش اصحكاك اثر گذار است تبديل كننده حركت دوراني به خطي توسط پوسته ديناميكي آلومينومي با شافت مركزي خروج از مركز مي باشد. كاهش ارتعاش و نويز سيستم: با حذف سيلندر و پيستون ثابت و تبديل آن به سيلندر و پيستون متحرك دوراني در جهت كاهش نويز و ارتعاش سيستم در تمامي شرايط كاري از جمله خودروسازي و هواپيماسازي گام برداشته شده است. كاهش اصحكاك بين پوسته و غلطك هاي چرخنده: با توجه به طراحي و ساخت خاص پوسته اصحكاك بين پوسته و غلطك ها را به ميزان قابل ملاحضه اي كاهش داديم. افزايش دهنده شتاب كريوليس ناشي از حركت چرخشي محدود كننده: با توجه به نحوه خاص حركت شافت چرخنده در داخل پوسته شتاب كريوليس به وجود آمده در پوسته افزايش مي يابد.
اختراع با عنوان « طراحي وساخت اولين موتور دوراني با سيستم رانش گريز از مركز» شامل چند زير مجموعه مي باشد كه به شرح زير مي باشد: در طرح پشنهادي كه براي اولين بار در جهان صورت گرفته از چندين حركت ديناميكي به صورت مستقل استفاده شده است. اين حركات مستقل سيستمي كه ناشي از حركات مختلف شافت هاي موجود مي باشد عبارت است از: حركت خطي و رفت و برگشتي مستقل، حركت رفت و برگشتي وابسته، حركت دوراني مستقل و وابسته و در نهايت حركت خطي سيستم مي باشد. در طرح ارائه شده از دو سيستم رفت و برگشتي دوراني به صورت همزمان استفاده مي شود و در عين سادگي به دليل استقلال از محيط بيرون از موتور، داراي ساختار بسيار پيچيده اي مي باشد. اين ابتكار مي تواند راهگشاي سيستم هاي رانش آينده بوده و در سامانه هاي نظامي استفاده گردد. موتور طراحي شده يك موتور دوراني مي باشد كه نيروي پيشروي خود را از نيروي گريز از مركز به وجود آمده ناشي از چرخش چنگك هاي چرخنده لنگ به وجود مي آورد. اين موتور كه در تقسيم بندي كلي و جزو موتورهاي دوراني مي باشد نيروي جلوبري خود را كه از نيروي گريز از مركز به وجود مي آورد به صورت كاملا مستقل و بدون وابستگي به ميل لنگ و شاتون نيرو را به شاسي وارد كرده و باعث جلوبري سيستم مي شود.
با توجه به حركت رفت و برگشتي شافت هاي چرخنده و همچنين حركت چنگك هاي وزنه اي و نياز به اينكه غلطك هاي فاصله خود را با پوسته جهت توليد نيروي گريز از مركز حفظ كنند ولي در عمل غلطك هاي چرخنده از پوسته فاصله مي گيرند و با ايجاد ضربات پرشي باعث ارتعاش در سيستم مي شوند لذا با حل اين مشكل از سيستم جرم و فنر پيشنهادي استفاده شده است. همچنين اصطكاك بين شافت ها و چنگك ها باعث افزايش درگ و كاهش راندمان سيستم شده است لذا طراحي و ساخت مكانيزم كاهش اصطكاك فنري جهت حركت پيوسته و يكنواخت دوراني و خطي براي اولين بار شكل گرفته و با انجام محاسبات ديناميكي اقدام به ساخت گرديد.
در طرح پيشنهادي كه با تركيب سيستم هاي مكانيكي مختلف ديناميكي شكل گرفته با ميكس كردن شافت چرخنده توسط سيستم موتور الكتريكي و همچنين تركيب چنگك هاي الكتريكي و شافت هاي كشويي 5 قسمته و خروج از مركز در نظر گرفته شده اقدام به ساخت تبديل كننده حركت دوراني به حركت خطي به كمك نيروي گريز از مركز شديم. اين سيستم كه مجموعه اي از سيستم هاي ديناميكي چرخنده و سيستم هاي ديناميكي رفت و برگشتي مي باشد مي تواند راهگشاي سيستم هاي تبديل كننده حركت دوراني به حركت خطي باشد. حذف تجهيزات مكانيكي مرسوم در تبديل كننده هاي موجود: يكي از عناصر مكانيكي كه به شدت روي رندمان و افزايش اصطكاك اثرگذار است ميل لينگ و شاتون و تجهيزات ملحقه به آن است كه در طرح پيشنهادي با حذف تجهيزات فوق راندمان سيستم را تا حدود 15% افزايش داهده است كاهش ارتعاش و نويز سيستم: با حدف سيلندر و پيستون ثابت و تبديل آن به سيلندر و پيستون متحرك دوراني در جهت كاهش نويز و ارتعاش سيستم در تمامي شرايط كاري از جمله خودروسازي و هواپيما سازي گم برداشته شده است. كاهش توان مصرفي موتور الكتريكي در سرعت طراحي: با بهينه سازي سطح خارجي و كاهش نيروي مقاوم مي توان در يك سطح مشخص از توان كمتري استفاده كرد. قابليت حفظ مسير حركت تبديل كننده: در صورتي كه يك تبديل كننده كاملا متقارن باشد و طراحي آن مبتني بر اصول طراحي ديناميكي باشد، به قابليت بسيار مهم حفظ مسير حركت دست مي يابيم كه اين مهم در طرح فوق پياده سازي شده و تست فوق و تأييديه هاي مكتوب گوياي اين امر است. افزايش راندمان و بهره وري مناسب سيستم در مكانهاي جغرافيايي مختلرف: با رعايت اصول طراحي مي توان عومل فوق را حادث نمود و با توجه به مستقل بودن موتور از محيط اطراف محدوديت استفاده مكاني در آن حذف شده و در نتيجه بيشترين راندمان را در سيستم خواهيم داشت.
اختراع با عنوان سيستم رانش دريايي بدون بوجود آوردن كاويتاسيون و خوردگي روي بليدهاي پروانه شامل چند زير مجموعه مي باشد كه به شرح زير مي باشد: در ابتدا شمايي از طرح: در طرح پيشنهادي كه براي اولين بار در جهان صورت گرفته در مجموعه شناورها با حذف سيستم رانش پروانه اي به گام بزرگ در صنعت كشتي سازي برداشته شده كه در نتيجه ي آن با حذف پروانه، كاويتاسيون و خوردگي روي بليدها نيز حذف مي شود. در مبحث نظامي با حذف پروانه نويز و ارتعاش در سيستم را حذف كرديم كه اين امر مي تواند در صنعت نظامي گامي بلند جهت شناورها پيشرفته بدون سيستم رانش پروانه اي باشد. در زير دريايي ها كه يكي از پارامترهاي شناسايي زير دريايي پروانه است كه توسط سونار دريابي مي شود با حذف اين عامل در صنعت نظامي كاربرد ويژه اي خواهد داشت زير مجموعه ها عرشه بزرگ: با بكارگيري اين ايده و نهايي سازي آن عملا عرشه به مقدار بسيار زياد افزايش مي يابد كه به پايداري بيشتر مي انجامد. كاهش ارتعاش و نويز سيستم: با توجه به محصور بودن موتور شناور در داخل آن و عدم ارتباط مستقيم آن با سطح آب عملا با حذف پروانه ارتعاش و نويز را به كمترين مقدار ممكن رسانديم. حذف پروانه در شناورهاي سطحي و زير سطحي: به خاطر مستقل بودن موتور و حذف ميل گاردن و ديفرانسيل شناورها مي توانند بدون داشتن سيستم رانش پروانه اي داراي رانش با بيشترين راندمان باشند. كاهش از بين رفت جريان مغشوش برخوردي به سيستم رانش : با از بين رفتن جريان مغشوش و آرام شدن آن تحليل سيالاتي شناور راحت تر شده و مي توان يك حكت يكنواخت بهينه را شاهد بود. حذف پديده كاويتاسيون و خوردگي روي بليدهاي پروانه: با توجه به حذف سيستم رانش دريايي موجود از جمله پروانه اي و واتر جت عملا خوردگي و كاويتاسيون در شناور نخواهيم داشت. افزايش راندمان بهره وري مناسب سيستم در مكانهاي جغرافيايي مختلف : با رعايت اصول طراحي مي توان عوامل فوق را حادث نمود و با توجه به مستقل بودن موتور از محيط اطراف محدوديت استفاده مكاني در آن حذف شده و در نتيجه بيشترين راندمان را در سيستم خواهيم داشت.
اختراع با عنوان «سيستم بصري انتقال تصوير دريايي براي سامانه هاي موبايل» را مي توان در چند فاكتور مهم كه نتايج طراحي هستند خلاصه كرد: منبع تأمين انرژي مستقل: يكي از عواملي كه در حركت يك سيستم متحرك دريايي نقش به سزايي دارد آن را كه منبع تغذيه مشخص و معين داشته باشد تا ميزان كارايي آن به حداكثر برسد كه اين مهم در اين سيستم پياده سازي شده است. سيستم پيشرانش و سيستم مانور و ناوبري: با اين سيستم مي توان فرض كرد كه سيستم مذكور به صورت كاملا مستقل به ايفاي نقش مي پردازد. سيستم كنترل از راه دور: با داشتن يك سيستم كنترل از راه دور بي عيب مي توان گفت كه قدرت اپراتور در منترل سيستم نه تنها كاهش نمي يابد بلكه افزايش نيز مي يابد كه اين مهم در طرح فوق پياده سازي شده و تست هاي فوق و تأييدهي هاي مكسوب گوياي اين امر مي باشند. قابليت كنترل تصويري از راه دور: با داشتن اين قابليت مي توان گفت كه محدوديتي در ديدن تصاوير، ارسال و كنترل و آنها وجود نخواهد داشت. قابليت انتقال تصوير از شناور به كاربرد: با اين قابليت مي توان قدرت مانور سيستم را افزايش داد. ضمن اينكه قابليت حركت در مسيرهاي صعب العبور را نيز به دست مي يابد.
در طرح پيشنهادي، تحليل عددي و ساخت پروانه نيمه مغروق دمنده هوا در شناورهاي تندرو ارائه شده است. طراحي عددي پروانه براساس نمودارهاي هيدروديناميكي، طراحي در نرم افزار مدل سازي Catia و تحليل عددي توسط نرم افزار Ansys 10 بررسي شده است. با استفاده از كليه اطلاعات، پروانه اي از جنس برنج ساخته و بر روي شناور تندرو مورد آزمايش قرار گرفت. اختراع با عنوان «طراحي و ساخت اولين پروانه نيمه مغروق دمنده هواي فشرده شناورهاي تندرو» شامل چند زير مجموعه مي باشد كه به شرح زير مي باشد: قابليت دميدن هوا روي بليدهاي پروانه: يكي از عواملي كه در حركت يك سيستم متحرك دريايي نقش به سزايي در سرعت و توان حركتي آن دارد به كارگيري بهينه از جريان سيال و هوا است كه اين مهم در طرح فوق به خوبي رعايت شده است. عدم تماس مستقيم پرونه با آب: با كاهش تماس پروانه و آب نيروهاي اصطكاكي به نحو چشمگيري كاهش مي يابند كه اين اعث افزايش كارآيي پروانه مي گردد. استفاده همزمان از دو مكانيزمك واتر جت و پروانه اي جهت افزايش سرعت خروجي از عقب شناور و كاهش مقاومت موج سازي: همه عوامل مذكور را از خصوصيات يك سيستم موبايل دريايي هستند كه با به كارگيري سيستم مذكور به بهترين نحو برآورده مي شوند. افزايش راندمان، عدم وجود كاويتاسيون و نويز و ارتعاشات حاصله: با رعايت اصول طراحي مي توان عوامل فوق را حادث شد كه به معناي اصطكاك يا درگ كمتر و سيستم نهايي بهينه تر مي باشد. بيشترين تراست و توليد كمترين گشتاور: با بهينه سازي سطح خارجي و كاهش نيروهاي مقاوم مي توان در يك سرعت مشخص از توان كمتري استفاده كرد كه اين به معني افزايش بازده طراحي مي باشد. ضمن اينكه قدرت مانور مهيا مي گردد. با به كارگيري نكات ظريفي قابليت چرخش در جا نيز به دست مي يابد.
اختراع با عنوان «تلفيق دو بدنه سه تيغه (در جلو) و دو تيغه (در عقب) در شناور سطحي تندرو كنترل از راه دور جهت دستيابي به راندمان بهتر و كاهش درگ» را مي توان به شرح زير دانست: عرشه بسيار بزرگ: با به كارگيري اين ايده و نهايي سازي آن عملا عرشه به مقدار بسيار زياد افزايش مي يابد كه به پايداري بيشتر مي انجامد. تعادل عرضي مناسب: يكي از پارامترهاي مؤثر در طراحي يك شناور تعادل عرضي آن مي باشد. بديهي است كه يك شناور مناسب شناوري است كه داراي تعادل عرضي مناسب يه به عبارت ديگر زاويه تعادل عرضي بيشتر باشد. قابليت حفظ مسير و مانور بالا: در صورتي كه يك شناور كاملا متقارن باشد و طراحي آن مبتني بر اصول طراحي سازه هاي دريايي باشد، به قابليت مهم حفظ مسير حركتي دست مي يابد كه اين مهم در طرح فوق پياده سازي شده و تست هاي فوق و تأييديه هاي مكسوب گوياي اين امر مي باشند. سطح تماس كم با آب: با رعايت اصول طراحي مي توان سطح تماس با آب را كاهش داد كه به معناي اصطكاك يا درگ كمتر و سيستم نهايي بهينه تر مي باشد. كاهش توان موتور در سرعت طراحي: با بهينه سازي سطح خارجي و كاهش نيروهاي مقاوم مي توان در يك سرعت مشخص از توان كمتري استفاده كزد كه اين به معني افزايش بازده طراحي مي باشد. كاهش درگ: مؤلفه اصلي در نيروهاي مقاوم درگ مي باشد. بديهي است با رعايت اصول و كمك گيري از روش هاي مطرح شده مي توان درگ را به طور چشمگيري كاهش داد. كاهش از بين رفت جريان مغشوش برخوردي به پروانه: با از بين رفتن جريان مغشوش و آرام شدن آن تحليل سيالاتي آن راحت تر شده و مي توان يك حركت يكنواخت بهينه را شاهد شود.
موارد یافت شده: 20